Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Segla smaragd med spinnaker

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Jonas S-
Gäst




Segla smaragd med spinnaker Empty
InläggRubrik: Segla smaragd med spinnaker   Segla smaragd med spinnaker Emptymån aug 18, 2008 4:41 pm

Hej på er. Jag blev ju rätt ordentligt ifrånseglad även på länsen i SM. Jag såg att många av er skar ner mot länsmärket. Finns det någon tumregel för när och hur många grader man ska skära med en smaragd som går med en stor spinnaker?
Mvh Jonas
Till överst på sidan Gå ner
smaragdförbundet
Admin



Antal inlägg : 20
Registration date : 07-11-07

Segla smaragd med spinnaker Empty
InläggRubrik: Sv: Segla smaragd med spinnaker   Segla smaragd med spinnaker Emptytis aug 19, 2008 11:53 am

Hej Jonas,

Det där är en väldigt knepig fråga. Mycket handlar om hur mycket det blåser, hur din spinnaker är skuren, och var dina konkurrenter befinner sig. Jag skulle säga att man kan gå rakt ner på märket om det blåser mer än ca 5 m/s, men många gånger skär man ju upp för att få fri vind och inte bli täckt av båtarna bakom. Det är bara att sticka ut och prova. Har du en gps kan du ju alltid lägga in en waypoint som du länsar ner till, och se när du får högst VMG ( velocity made good).

Hälsningar

Philip, SWE187
Till överst på sidan Gå ner
https://smaragdforum.swedishforum.net
JohanD
Gäst




Segla smaragd med spinnaker Empty
InläggRubrik: Sv: Segla smaragd med spinnaker   Segla smaragd med spinnaker Emptymån sep 01, 2008 6:53 pm

Om du har en logg kandu skapa en tabell att ha med i båten - tabellen ger hur mycket längre det blir, dvs hur mycket snabbare du måste segla om du skär på undanvinden. Jag har tyvärr ingen logg...
Älvan
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Segla smaragd med spinnaker Empty
InläggRubrik: Sv: Segla smaragd med spinnaker   Segla smaragd med spinnaker Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Segla smaragd med spinnaker
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Snabb Smaragd?
» Sjunken Smaragd

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: SM och kappsegling-
Hoppa till: