Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Snabb Smaragd?

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Smaragds
Gäst




Snabb Smaragd? Empty
InläggRubrik: Snabb Smaragd?   Snabb Smaragd? Emptymån dec 07, 2009 12:35 am

Hej!

Funderar lite på att köpa en Smaragd. Skulle använda den för cruising, men även för kappsegling. Om man vill ha en Smaragd som är tillräckligt snabb för att vara med i toppen på kappseglingar vilka parametrar (segel, vikt, bottenfinish, kölprofil etc, etc) hos båten anser forumet är viktigast då?

Mera specifikt funderar jag också över följande:

1. Segel. Ungefär vad kostar ett nytt kappseglingsställ (stor + fock)? Vilka material är det som gäller enligt entypsregeln? Vilka segelmakare syr flest segel åt kappseglare?

2. Kölprofil. Har förstått att Smaragden liksom många andra båtar inte har en helt symmetrisk kölprofil. Hur pass vanligt är det att kappseglande båtar har åtgärdat det? Har det en stor inverkan?

3. Båtvikten. Skiljer det mycket mellan båtarna? Är det en viktig parameter? Har förstått att det har funnits olika tillverkare av Smaragden genom åren, är det några båtar som generellt är lättare? Hur pass mycket tyngre är en Smaragd Cruiser och är det någonsin en sådan som har placerat sig högt upp på entypsseglingar?

4. Rigg. Har förstått att det också finns olika riggtillverkare till båtarna. Är det något rigg-fabrikat som föredras av kappseglarna?

5. För cruising-seglandet skulle jag helst föredra en inombordare. Tror mig ha hört talas om att det ska finnas båtar som lyfter ut en liten bensin-inombordare när det ska kappseglas och sätter en plugg i hålet. Är det en hyfsat smidig lösning eller rätt mekigt varje gång det ska göras?

Mycket frågor blev det Very Happy Tack på förhand för svar!


/Smaragdspekulanten
Till överst på sidan Gå ner
JohanS6
Gäst




Snabb Smaragd? Empty
InläggRubrik: Sv: Snabb Smaragd?   Snabb Smaragd? Emptymån dec 07, 2009 1:19 pm

Hej,

Det är väldigt svårt att säga vilka saker som är viktigast för att få en snabb båt. De som seglar i toppen har generellt sina båtar i bra skick när det gäller bottenfinish, segel, vikten ganska nära minvikten, iordninggjord köl mm, men jag skrev här på hemsidan om när vi seglade SWE14 på senaste SM att på denna båt gjorde vi det vi kunde och det var att vi spacklade skador och slipade botten med 180 papper, alltså ganska grovt. Kölen var fixad symmetriskt av en tidigare ägare samt att båten hade nya segel och farten var ändå i klass med de bästa vilket kändes bra.

Jag pratade med Magnus på SWE171 som har byggt sin båt själv och var en av de snabbaste båtarna på SM, att han har inte gjort i ordning kölen och han slipar heller inte botten utan rollar bara på VC17, han har dessutom inombordare.

Jag tycker att det jag skrivit ovan visar att alla Smaragder kan vara med på SM och prestera bra med ganska lite jobb.

Sedan till frågorna:
1. Stor+fock kostar mellan 30-50' beroende på segelmakare och material. Storen får bara vara dacron medan focken får vara i polyesterlaminat, du kan kolla i klassregeln som finns här på hemsidan.

2. När kölen gjuts så läggs tydligen formen ner vilket gör att kölen kan bli lite assymetrisk, en hel del båtar har spacklat upp kölen så att den blir symmetrisk men som jag redan visat ovan så är det långt ifrån alla. Jag gissar att det dessutom skiljer hur illa det är från köl till köl, vissa märks det inte på fast de inte är åtgärdade.

3. Vilkten skiljer ganska mycket mellan olika båtar och på vilket varv de byggts, Rivalbåtars inredning anses vara ganska tung. Personligen tror jag inte vikten är ngt större problem om man inte har en massa tung extrautrustning ombord när man kappseglar. Cruisern är ganska mycket tyngre dock och har väl hittils inte nått upp till toppen även om den absolut inte går dåligt.

4. Den vanligaste masten är Benns runda M99 profil, den tillverkas dock inte längre utan har ersatts av en ny profil från Benns. Även Skarven är ganska vanlig och jag har fått för mig att flera av toppseglarna föredrar denna men jag är inte säker.

5. Det finns de som tar ut sin inombordare men hur mycket jobb det är får ngn av dem svara på. Däremot så brukar ofta båtar med inombordare hamna högt i prislistan så det verkar inte ha så stor negativ inverkan bara man har foldingpropeller.

Lycka till med bårköpet och väl mött på banan!


Hälsningar
Johan SWE6
Till överst på sidan Gå ner
Johan 50
Gäst




Snabb Smaragd? Empty
InläggRubrik: artikel   Snabb Smaragd? Emptymån dec 07, 2009 2:09 pm

Hej vad kul med en till kappseglare!

Jag håller på att skriva en artikel om vad spekulanter bör tänka på vid köp av en smarre den kommer troligtvis ut på sidan inom två veckor.

MVH Johan B
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Snabb Smaragd? Empty
InläggRubrik: Sv: Snabb Smaragd?   Snabb Smaragd? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Snabb Smaragd?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Sjunken Smaragd
» Hyra Smaragd
» Kappsegla Smaragd med inombordare?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: SM och kappsegling-
Hoppa till: