Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Kappsegla Smaragd med inombordare?

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Håkan
Gäst




Kappsegla Smaragd med inombordare? Empty
InläggRubrik: Kappsegla Smaragd med inombordare?   Kappsegla Smaragd med inombordare? Emptyfre feb 26, 2010 2:58 pm

Hej
Går i "Smaragdtankar". Jag vill ha en båt att kappsegla med, gärna entyp. Vad jag förstår så mäter både Smaragd Cruiser och båtar med inombordare in i entypsklassen, men jag funderar på hur båtar med inombordare hävdar sig i klassen och om det pågår något arbete med regeln som skulle göra båtar med inombordare mer konkurrenskraftiga (om de inte redan är det). Även om jag, i huvudsak, vill kappsegla, så har resten av familjen ofta andra krav (på tex inombordare).
/Håkan
Till överst på sidan Gå ner
SWE 141
Gäst




Kappsegla Smaragd med inombordare? Empty
InläggRubrik: Kappsegla med inombordare   Kappsegla Smaragd med inombordare? Emptylör feb 27, 2010 2:24 pm

Jag klubbseglar lite och på lys mot andra bra seglare med Compis 36, Cumulus, Beason 31 och Crown 31 så går det riktigt bra.
Har en Saildrive 280 monterad under rorsmanstoften.
Till överst på sidan Gå ner
SWE6
Gäst




Kappsegla Smaragd med inombordare? Empty
InläggRubrik: Sv: Kappsegla Smaragd med inombordare?   Kappsegla Smaragd med inombordare? Emptymån mar 01, 2010 12:48 am

Hej
Smaragder med inombordare placerar sig ofta högt upp på SM, vi har även ett speciellt pris för bästa inombordare (som du just nu kan läsa att Jackpot fick på förra SM).

Hälsningar
Johan SWE6
Till överst på sidan Gå ner
Philip 1
Gäst




Kappsegla Smaragd med inombordare? Empty
InläggRubrik: Sv: Kappsegla Smaragd med inombordare?   Kappsegla Smaragd med inombordare? Emptytis mar 02, 2010 1:09 pm

Hej Håkan,

Kul att du funderar på att köpa Smaragd! Du skriver att du i huvudsak ska kappsegla, då tycker jag du ska leta efter en Smarre med utombordare.

Annars är risken stor att du kommer riva ut inombordaren senare ändå. Jag och många andra har gjort den tabben att köpa en båt med inombordare, men när man successivt har optimerat båten under åren har den till slut åkt ut. Visst, det finns undantag med båtar som placerar sig mycket väl på kappseglingar, men det är inte lätt om du vill tampas i toppen. Men det är helt upp till dig vilken ambitionsnivå du vill lägga dig på. Om du bara ska segla lite lysseglingar så går det utmärkt med inombordare, men om du vill segla entyp med rätt förutsättnignar rekommenderar jag utombordare.

Ett alternativ är, som någon redan skrivit, är en saildrive med bottenplugg, som du kan montera ur under SM osv.

Lycka till
Philip, SWE187
Till överst på sidan Gå ner
Håkan
Gäst




Kappsegla Smaragd med inombordare? Empty
InläggRubrik: Sv: Kappsegla Smaragd med inombordare?   Kappsegla Smaragd med inombordare? Emptytis mar 02, 2010 1:24 pm

Tack för svar!
Jag har läst ganska mycket på förbundets sida och inte minst här på forumet om hur man försöker få fler att kappsegla Smaragd. Det pratas mycket om modernisering av roder och segelplan.
Jag läste nånstans att det är ungefär 100 Smaragder som är utrustade med inombordare vilket skulle innebära c:a 40% av alla båtar. Om man på något sätt kunde göra båtar med inombordare konkurrenskraftiga skulle man alltså öka potentiella deltagare i entypsseglingar med nästan 40%.
Väldigt många andra båtar i Smaragdens storlek och prisklass har inombordare som standard vilket, numera, ofta står på kravspecen när familjen skall köpa eller byta båt. Man kanske helt enkelt värderar inombordaren högre än möjligheten till att segla entyp?
Vad skulle hända om man skrev in krav på inombordare i klassregeln eller på något annat sätt "straffar" båtar utan inombordare?
Mvh
Håkan
Till överst på sidan Gå ner
Andreas
Gäst




Kappsegla Smaragd med inombordare? Empty
InläggRubrik: Kappsegling med inombordare   Kappsegla Smaragd med inombordare? Emptyons mar 10, 2010 4:22 pm

Hej Håkan,
jag har seglat Smaragd länge och kappseglat mycket. På den smaragden som jag är uppvuxen i och kappseglar på har vi lyft ut inombordaren under SM, något som även vinnaren av fyra av de fem sista SM-tävlingarna gjort.
Det är framförallt i lättvind på entypsseglingar som man förlorar på att ha inombordare. På LYS-seglingar i 6 m/s och uppåt är det snarast en fördel att ha inombordare då effekten av drevet inte märks på samma sätt.
Det tar ett par timmar att lyfta och plocka ut motorn.
Kom igen och köp en smaragd. Vi vill ha fler taggade kappseglare i klassen!
Till överst på sidan Gå ner
Philip 1
Gäst




Kappsegla Smaragd med inombordare? Empty
InläggRubrik: Sv: Kappsegla Smaragd med inombordare?   Kappsegla Smaragd med inombordare? Emptymån mar 15, 2010 3:01 pm

Hej Håkan,

Att genomföra krav på inombordare i Smaragdklassen vore nog lite drastiskt, även om din tanke är god. Men det finns en hel del smaragdägare som faktiskt tycker att det är en fördel med inombordare (annat än för kappseglingens skull), den är ju lätt att lämna in på service t ex.

Däremot jobbar vi med andra medel för att försöka få fler intresserade för kappsegling i klassen. Bl a diskuteras det om att höja minimivikten på båten för att lite tyngre båtar ska kunna tävla på lika villkor.

Mvh
Philip
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Kappsegla Smaragd med inombordare? Empty
InläggRubrik: Sv: Kappsegla Smaragd med inombordare?   Kappsegla Smaragd med inombordare? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Kappsegla Smaragd med inombordare?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Erfaren smaragdseglare som vill kappsegla
» Snabb Smaragd?
» Smaragd cruiser

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: SM och kappsegling-
Hoppa till: