Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 SM 2009, Var, när och hur?

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Styrelse
Gäst




SM 2009, Var, när och hur? Empty
InläggRubrik: SM 2009, Var, när och hur?   SM 2009, Var, när och hur? Emptytor sep 11, 2008 9:47 pm

Nu har ni chansen att påverka nästa års SM. Ska det fortsätta vara vartannat år på respektive kust, eller är det så att det ska hållas på ostkusten i fortsättningen. Skriv in och berätta vad ni tycker!

/ Styrelsen
Till överst på sidan Gå ner
25:an
Gäst




SM 2009, Var, när och hur? Empty
InläggRubrik: Fortsätta med väst/östkust-SM   SM 2009, Var, när och hur? Emptyfre sep 12, 2008 11:13 am

Hej,

Jag tycker att vi fortsätter med SM på Västkusten / ostkusten varannat år.

Flera fina båtar har sålts de senaste åren men syns inte ute på banorna, t.ex. 80:an som vann SM 2002. Jag vet att flera har köpts av f.d. kappseglare så det borde gå att locka ut dessa båtar på banan.

En idé är att man bildar inofficiella "flottiljer" med båtar i närområdet. En aktuell matrikel behövs, då kan man ringa båtar som ligger i närheten.
Träningsseglar man några smaragder ihop blir det mycket enklare att kappsegla då steget inte blir så stort.

Sedan tror jag på att man kan få med en och annan semesterseglare om inte annat som gastar. Som uppväxt semesterseglare vet jag hur tankegångarna går:
Det går sönder grejer - det gör det även när man långseglar (fråga mig..)
Man kan krocka - risken känns mycket lägre när man entypsseglar än när man långseglar, tydlig bana och båtarna går ungefär lika fort
Inte tillräckligt bra material - de flesta långseglarna har mer avancerade prylar än de som kappseglar och även när man långseglar måste man ha bra kvalitét på sakerna.

Så om vi jobbar på som vi gjorde inför SM i Sandhamn borde vi få ihop tillräckligt med båtar på Västkust-SM. Se till att få in material till Segling (kan finnas någon som fortfarande läser den) och de stora bloggarna.

Jag tror att om vi jobbar på så kan även SM-09 på Västkusten bli ett bra SM.

Hälsningar
Allan Wieslander SWE25
Till överst på sidan Gå ner
SWE12
Gäst




SM 2009, Var, när och hur? Empty
InläggRubrik: SM 2009   SM 2009, Var, när och hur? Emptysön sep 14, 2008 12:55 pm

En idé för att få fler båtar på banan kan vara att låta besättningar från ostkusten låna västkustbåtar utan besättning eller med liten besättning.
mvh / Mats S
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





SM 2009, Var, när och hur? Empty
InläggRubrik: Sv: SM 2009, Var, när och hur?   SM 2009, Var, när och hur? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
SM 2009, Var, när och hur?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» SM 2009
» motioner 2009

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: SM och kappsegling-
Hoppa till: