Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Utombordare

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Per K
Gäst




Utombordare Empty
InläggRubrik: Utombordare   Utombordare Emptymån nov 16, 2009 4:24 pm

En undran om styrkan på utombordare till en Smaragd, vill ha så lätt motor som möjligt.
Funderar på fyrtaktare Tohatsu 5hk som väger 25kg eller Suzuki DF6 också 25kg. Båda har tank på motor, vilket gör att man slipper slangar.
Är det för svaga motorer?
mvh/Per
Till överst på sidan Gå ner
Tersan




Antal inlägg : 13
Registration date : 09-02-15

Utombordare Empty
InläggRubrik: Sv: Utombordare   Utombordare Emptymån nov 16, 2009 6:32 pm

Intressant frågeställning. Får jag komplettera frågan med: Vilken utombordare bör man välja med avseende på fabrikat, 2- eller 4-takt och antal hk. Är själv på G att skaffa en utbordare. Vill självklart ha en med så låg vikt som möjligt men ändå med tillräckligt antal hk. Tacksam för synpunkter!
Till överst på sidan Gå ner
SWE 87
Gäst




Utombordare Empty
InläggRubrik: Sv: Utombordare   Utombordare Emptymån nov 16, 2009 6:41 pm

Jag har en 8hk Yamaha 4 taktare 38 kg
Motorn är alldeles för tung för att hantera på ett bra sätt.
Däremot är den tyst vilket är väldigt skönt.
Det är också trevligt att slippa blanda olja i tanken.
Mer än 6hk är overkill för Smaragden.
Jag har en liten trimmad 2 hk som ligger runt 3hk nu som gör 5,5 knop, med min 8hk gör jag 6,5 knop.
Till överst på sidan Gå ner
Magnus f
Gäst




Utombordare Empty
InläggRubrik: Sv: Utombordare   Utombordare Emptymån nov 16, 2009 10:25 pm

Jag hade först en 3,3 hk med lång rigg, men utan backslag och med intern tank. Riktigt krångligt att behöva vrida runt motorn istället för att kunna lägga i backen. Nackdelen med intern tank är att den rymmer så lite (tror det var 1,25 lit) så att räckvidden bara blir ca 4 distans på en tank vilket kan leda till obehagliga bensinstopp på fel ställen. Skaffade sen en 5hk Mercury 2-takt med lång rigg och både intern tank och trycktank. Den fungerade jättebra. Bromsförmågan blir ju rätt begränsad om man jämför med en inombordare men kraften räcker absolut till. Blåser det och går sjö är det bättre att segla, hur som helst. Mitt tips blir alltså: en 5hk 2-takt (lättare) med både intern tank( bra vid kappsegling) och extern tank (för längre motorkörning)

Hälsningar Magnus fd SWE-106
Till överst på sidan Gå ner
Per K
Gäst




Utombordare Empty
InläggRubrik: Utombordare   Utombordare Emptytis nov 17, 2009 11:04 am

Tack för tipsen. Har ringt runt angående 2-taktare 5hk (för att minska vikten 19 kg) men de säljs ju inte av miljöskäl. Har fått klart för mig att inte gå upp i storlek på motor i alla fall. Blåser det mycket blir det ändå segling som gäller. Oftas går man inte långa distanser för motor, vilket gör att 1,5 liter i tanken på motor, bör räcka.
mvh/Per K
Till överst på sidan Gå ner
Tersan




Antal inlägg : 13
Registration date : 09-02-15

Utombordare Empty
InläggRubrik: Sv: Utombordare   Utombordare Emptytis nov 17, 2009 2:51 pm

Säger också tack för tipsen. Problemet för mig är att jag kan behöva gå riktigt långa distanser för motor. Båten ligger i Gävle på vintern och i Stockholm på sommaren. Jag seglar den ensam och det är 123 Nm och tar tre dar med två övernattningar. Det händer att det är kav lugnt och då måste jag gå för motor. Förra hösten gick jag 9 timmar med motor från Öregrund till Gävle (47 Nm i ösregn och åska). Min nuvarande inombordare - som jag funderar på att byta till utbordare för kappseglingens skull - drog 9 liter, alltså 1 liter i timmen i 5 knops fart. Jag har en tvåcylindrig fyrtakts VP MB 2S. Skulle alltså behöva en utbordare som klarar detta. Självklart försöker jag ju segla distansen så mycket som möjligt, men om man har tider att passa och det inte finns vind, så måste man kunna lita på motorn. Mitt problem är om jag skall byta ut inombordaren - vilket jag helst vill - till vadå?
Till överst på sidan Gå ner
SWE109 M
Gäst




Utombordare Empty
InläggRubrik: Sv: Utombordare   Utombordare Emptyons nov 18, 2009 2:26 pm

Mina motorerfarenheter från skärgårdsåkande.
Jag har en 8hk Yamaha 2 takt.
Med den gör man ca 5.5 knop om man inte kör fullgas och det är lugnt väder.
Jag har även en 9.9 Mariner 2-takt och med den gör man drygt 6 knop med något avdragen gas (bättre för motor och förbrukning).
Skillnaden blir vid motvind/krabb motsjö.
Med 9.9 motorn håller man ändå lätt och glatt marschfart, 8'an har det kämpigare och jag undrar vad en 3 hästars skulle prestera?
Förbrukningen ligger kring dryga litern i timman, men eftersom det inte blir så många liter per sommar så är det ointressant för mig. Jag har en 20 liters tank, så den räcker en stund.
Självklart seglar man hellre, men måste man någonstans och det är kav lugnt så..
Till överst på sidan Gå ner
Tersan




Antal inlägg : 13
Registration date : 09-02-15

Utombordare Empty
InläggRubrik: Sv: Utombordare   Utombordare Emptyons nov 18, 2009 3:19 pm

Tack för tipset. Intressant info!
Till överst på sidan Gå ner
fd SWE-1
Gäst




Utombordare Empty
InläggRubrik: Sv: Utombordare   Utombordare Emptyons nov 18, 2009 9:01 pm

Det är rätt lätt att få tag i begagnade 2-taktare 5hk för runt 5000 kr. Ofta har dom inte gått så mycket och bör vara i bra skick. Vad gäller miljön kan man ju köra med alkylat-bensin som man börjar kunna köpa på pump på allt fler ställen. Lite högre liter-pris men man kör ju inte så mycket ändå.... Jag upplevde aldrig några problem med farten, min smarre gjorde lätt 5- 5,5 knop i motvind med 5-hästarn. En 9,9 måste ju väga nästan dubbelt så mycket och känns som riktig over-kill.

Hälsningar Magnus fd SWE-106
Till överst på sidan Gå ner
SWE146
Gäst




Utombordare Empty
InläggRubrik: Sv: Utombordare   Utombordare Emptyons nov 18, 2009 10:32 pm

Vi har kört med Suzuki 4-takt 6 Hk ett par år, går bra att lyfta och driver båten framåt i marchsfart 5-5,5 knop. Utbordare har dock alltid problem vid sjögång. Bensinförbrukningen är noll i jämförelse med äldre 2-takt. Vi har haft en kärvande växel som jag har hört en Suzuki till ha, åtgärdas med borrade smörjhål och sprayolja.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Utombordare Empty
InläggRubrik: Sv: Utombordare   Utombordare Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Utombordare
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» utombordare

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Allmänt-
Hoppa till: