Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Byte storfall

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Jonas F
Gäst




Byte storfall Empty
InläggRubrik: Byte storfall   Byte storfall Emptytor jul 09, 2009 10:44 am

Jag har en Benns-mast och vill byta ut wire-fallet till dyneema-fall. Var på Benns och de påstod att jag inte kan göra det för att trissan är för smal i masttoppen. Kan det verkligen stämma? Någon som vet om jag kan ha ett 8mm dyneema-fall och kan rekommendera vilken trissa jag ska i masttoppen?
Till överst på sidan Gå ner
Johan SW
Gäst




Byte storfall Empty
InläggRubrik: Sv: Byte storfall   Byte storfall Emptytor jul 09, 2009 12:14 pm

Hej
Det är många som bytt från wire till Dyneema men du kan som sagt eventuellt behöva byta trissan i toppen vilket är väldigt enkelt, ivarje fall om du har masten nere men det går även i en mastkran om den är tillräckligt hög. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken ytter och innerdiameter trissan har så det får du mäta först eller om ngn annan vet, då kan du också se om det är en trissa som lämpar sig även för lina.

Lycka till!

Hälsningar
Johan SWE6
Till överst på sidan Gå ner
Tersan S
Gäst




Byte storfall Empty
InläggRubrik: Sv: Byte storfall   Byte storfall Emptytor jul 09, 2009 2:15 pm

Jag har en rund mast från Benns. Jag försökte byta mitt gamla storfall mot ett i dyneema i våras. Det gick inte, därför att trissans bredd är avsedd för wire och därför var för smal. Då köpte jag en trissa för 8 mm dyneema, men den var för bred, så den gick inte in i masten. Så jag fick sätta tillbaka den gamla trissan och beställa ett wire+lina-fall från Benns. Det fungerar jättebra, och den viktminskning dyneeman skulle ge är marginell och påverkar inte seglingsegenskaperna.

Om du ändå i din mast skulle få rum med en trissa för 8 mm dyneema, så har jag min oanvända trissa kvar. Den kan du få köpa billigt av mig.
Till överst på sidan Gå ner
SWE 109
Gäst




Byte storfall Empty
InläggRubrik: Fick du fallet över?   Byte storfall Emptysön jul 12, 2009 4:24 pm

Skulle kunna köpa det eventuellt
markus@mpeg.se
Till överst på sidan Gå ner
Daniel S
Gäst




Byte storfall Empty
InläggRubrik: Sv: Byte storfall   Byte storfall Emptyfre sep 18, 2009 11:04 am

Detta kanske är överspelat för din del, men jag bytte för ett par år sedan fall från Wire till dyneema i storfallet och fick samma info som du. Någon på Benns tipsade dock om att köpa en ny trissa i plast som egentligen är för bred men har rätt radie och slipa ned den tills man får rätt bredd. Det funkade utmärkt för mig. Kommer inte ihåg vad säljaren på Benns hette, men han syns på nedre bilden till höger i bifogad länk:

Lycka till
Till överst på sidan Gå ner
Daniel S
Gäst




Byte storfall Empty
InläggRubrik: Sv: Byte storfall   Byte storfall Emptyfre sep 18, 2009 11:05 am

Detta kanske är överspelat för din del, men jag bytte för ett par år sedan fall från Wire till dyneema i storfallet och fick samma info som du. Någon på Benns tipsade dock om att köpa en ny trissa i plast som egentligen är för bred men har rätt radie och slipa ned den tills man får rätt bredd. Det funkade utmärkt för mig. Kommer inte ihåg vad säljaren på Benns hette, men han syns på nedre bilden till höger i bifogad länk:

Lycka till
Till överst på sidan Gå ner
swe122
Gäst




Byte storfall Empty
InläggRubrik: Skalad dynema är lika bred som vajer   Byte storfall Emptyons jan 13, 2010 11:11 pm

Jag tror det enklaste är att skala fallet om man skall byta till dynema. Säger tror eftersom jag inte gjorde bytet från vajer själv, men vårt fall är skalat till ungefär hälften och det verkar gå i den gamla blockskivan. Vi har inte haft några problem med det under några förhållanden.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Byte storfall Empty
InläggRubrik: Sv: Byte storfall   Byte storfall Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Byte storfall
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Teknik och klassregler-
Hoppa till: