Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera!

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Bengt
Gäst




Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera! Empty
InläggRubrik: Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera!   Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera! Emptyfre okt 17, 2008 9:34 am

Hej!

Inför årsmötet skulle jag vilja lämna in följande motion om ändring i klassregeln:

I dag lyder regeln:


E.3.3 Roderflapps är tillåtet. Även utfyllnad mellan roder och skädda av skum eller

spackel.

Jag föreslår följande formulering:

"Roderflaps" är inte tillåtet. Eventuell utfyllnad mellan roder, skädda och skrov skall vara av hårt material.

Bakgrund:
Roderflapps skapar en rad problem då de faller av när man t.ex tvättar botten. Med de bottenfärger som erbjuds på marknaden i dag, har behovet av att tvätta botten flera gånger per säsong ökat. Fartökningen p.g.a "roderflappsen" är marginell, men blir ännu en punkt som skiljer de båtar som används till kappsegling från de båtar som inte brukar deltaga. Vi måste få med fler av de båtar som inte anses kappseglingsutrustade på våra mästerskap!


Med Vänliga Hälsningar

Bengt Wernersson
Till överst på sidan Gå ner
Johan -
Gäst




Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera!   Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera! Emptyfre okt 17, 2008 9:56 am

Hej,
Roderflappsmotionen har jag skickat vidare till styrelsen. De får ta beslut om motionen anses inskickad i tid och om den skall tas upp i år.

Rent tekniskt undrar jag varför du förordar spackling med hårt material. Jag tyckte att det var ganska tidsödande att fylla utrymmet mellan roder och skädda med spackel. Det kräver för att bli optimalt att rodrets framkant är cylinderformat (bara en radie) eller koniskt och att skäddans bakkant spacklas helt plan och mycket nära rodret (om man vill ha roderutslag 90 grader åt vardera håll.

Jag föreslår att om roderflärparna ej längre blir tillåtna så skall ett minsta roderutslaget specificeras. Detta så att utrymmet mellan roder och skädda inte spacklas för litet - med flärpar blir båten lika snabb med ett stort som ett litet utrymmet mellan roder och skädda och därmed blir roderutslaget stort (mitt fall lite mer än 90 grader) och det går lättare och säkrare att lägga till med båten per segel då rodret kan användas som en effektiv broms. Utan flärpar finns risken att utrymmet mellan roder och skädda spacklas igen ytterligare för att erhålla bättre strömning och högre båtfart.

Hälsningar
J
Till överst på sidan Gå ner
Bengt
Gäst




Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera! Empty
InläggRubrik: Bra komentar!   Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera! Emptyfre okt 17, 2008 9:19 pm

Jag skrev hårt material för att undvika mellanting mellan spackel och flapps. t.ex silicon-fogar, skum etc. Ett hårt material kan aldrig följa med rodrets rörelser utan måste anpassas efter ändlägena.
Du har alldeles rätt ang. rodrets funktion som broms och jag tycker att, precis som du skriver, skall man fastslå en minsta rodervinkel (Denna regel är dessutom lätt att kontrollera).
Hur stor denna vinkel bör vara, kommer jag inte att hinna kolla innan årsmötet och jag antar att då faller kanske förslaget...

Varken SWE 32 som jag tidigare hade eller SWE128 som jag seglar på nu, har ”roderflaps”. Vi har gjort försök, men de faller av och orsakar massa krångel helt i onödan.
Det skall vara enkelt att vara med och kappsegla!
Till överst på sidan Gå ner
SWE12
Gäst




Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera!   Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera! Emptylör okt 18, 2008 10:11 pm

Hej,
Jag har också försökt mig på flaps vid några tillfällen och de brukar som sagt tappa delar av sitt fäste efter ett tag och givetvis när man så allra minst önskar!
Bra förslag ändringsförslag.
mvh / Mats SWE12
Till överst på sidan Gå ner
Johan -
Gäst




Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera!   Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera! Emptysön okt 19, 2008 10:04 pm

<P>Inte trillar de av - jag fick slita av min i våras efter att de monterats dit våren 2002. Jag gissar att det måste vara helt rent och man bör nog använda sikaflex när man limmar. </P>
<P>&nbsp;</P>
<P>J</P>
Till överst på sidan Gå ner
SWE 12
Gäst




Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera!   Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera! Emptymån okt 20, 2008 11:40 pm

Så bra då!
Men det är likväl en pryl till att hålla ordning på, som gör att farten ökar och det är ju liksom poängen med motionen/förslaget att vi skall ha så lite sådant som möjligt för att jämna ut klassen...
/Mats
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera!   Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera! Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Jag har lämnat in en motion... Kul om någon vill komentera!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Erfaren smaragdseglare som vill kappsegla

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Teknik och klassregler-
Hoppa till: