Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Åt vilket håll skall klassregeln ändras?

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Älvan
Gäst




Åt vilket håll skall klassregeln ändras? Empty
InläggRubrik: Åt vilket håll skall klassregeln ändras?   Åt vilket håll skall klassregeln ändras? Emptymån mar 24, 2008 5:47 pm

Hej ärade Smaragdseglare!

Hur skall Tekniska kommittén förändra klassregeln?

Frågan anser jag befogad då det är oklart vika motioner som TK skall bereda i framtiden. Jag hör ofta tre olika åsikter:
- Ändar inte klassregeln
- Ändra inte båten men ändra klassregeln så att Smaragden blir en entypsklass
- Förändra klassregeln som möjliggör att båten blir snabbare och modärniseras.
Skriv en rad och berätta vart hän vi skall styra skutan!

Hälsningar,
Johan SWE11
Till överst på sidan Gå ner
Jonas S-
Gäst




Åt vilket håll skall klassregeln ändras? Empty
InläggRubrik: snabbare och billigare   Åt vilket håll skall klassregeln ändras? Emptyfre feb 27, 2009 10:44 pm

Jag vill ha en så rolig båt som möjligt till en så lite extra kostnad som möjligt. Dvs den ska vara lik andra smaragder så vi kan tävla mot varandra - för det är roligt. Men den ska också vara snabb,säker och lättmanövrerad så jag kan segla om andra båtar på väg till Sandhamn eller Visby- för det är också roligt.
Kan vi göra båten märkbart snabbare eller roligare till en rimlig peng tycker jag vi ska göra det - men då ska vi också hjälpas åt så att det gäller alla båtar. Förbundet kan kanske ombesörja gemensamma inköp av bättre roder.

Om vi tittar på fockens storlek och argumentet att man måste köpa en ny och större fock för att ha en chans i SM. Jag säger inte att det är fel men jag tycker det vore värre om det i framtiden är många som inte får vara med i SM för att deras cruisinfockar är för stora och snabba.

Kanske förbundet kan köpa in ett stort antal snabba fockar till ett bra pris, hyra ut dem under SM och de största tävlingarna och sedan sälja dem för restvärdet? De som skulle vara intresserade av att köpa dessa lätt begagnade segel kan skriva på ett bindande avtal innan seglen köps in. Okay det här förslaget är nog inte helt genomtänkt - men kanske det leder till några bra idéer

Mvh
Jonas
Till överst på sidan Gå ner
 
Åt vilket håll skall klassregeln ändras?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Teknik och klassregler-
Hoppa till: