Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Kök

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Ann
Gäst




Kök Empty
InläggRubrik: bättre kök   Kök Emptymån jan 07, 2008 4:59 pm

Hej!

Vet inte om detta är rätt forum för en lite annorlunda fråga - annars kanske ni kan skicka mig vidare?


Jag är nybliven och mycket nöjd smaragdägare och har valt båten för att kunna njuta av snabba och roliga sommarseglingar med mina barn och en något motvillig make.

Jag tycker att båten är fantastisk men är mindre nöjd med inredningen i mitt exemplar. Särskilt köket är hopplöst - det finns inga ytor att ställa ifrån sig saker på och man bryter ryggen OCH bränner upp taket om man försöker laga mat medan man seglar (vilket jag tänker mig att maken ska göra förstås...) Dessutom har jag ett av där hopplösa Lagunaborden eller vad de heter med tunga fötter och stora skivor som är svåra att förvara och ännu svårare att montera.

Frågan är om någon annan på denna lista lyckats förbättra inredningen i allmänhet och köket i synnerhet. Har ni några listiga knep eller dubbelanvändningar, uppfällbara bänkar - smarta kök?

undrar

Ann
Till överst på sidan Gå ner
Allan
Gäst




Kök Empty
InläggRubrik: Inredning   Kök Emptyons jan 09, 2008 1:10 pm

Hej!

Båtarna har lite olika lösning på inredning och pentry beroende på 3 olika tillverkare, ½-fabrikat och att vissa båtar har stickkoj. Ett tips är att tänka ut hur du vill ha ditt pentry och sedan lista ut vilka förändringar som behövs.

Själv har jag just rivit ut gamla gasspisen/ugnen och har nu ett spritkök som är mindre än gamla spisen. Sedan har jag utfällbara skivor för att få tillräcklig med yta i nivå med spisen.

Mvh Allan W
Till överst på sidan Gå ner
Ann
Gäst




Kök Empty
InläggRubrik: Kök   Kök Emptyfre jan 11, 2008 11:20 am

Låter bra med utfällbara skivor. Jag började fundera på om man kan använda stickkojen mittemot för ett utragbart kök - kan det funka?

Ann
Till överst på sidan Gå ner
Jesper
Gäst




Kök Empty
InläggRubrik: beror på...   Kök Emptyons jan 16, 2008 11:48 pm

Vilken konfiguration har du (förutom stickkoj)? Vi, som också har en stickkoj, har funderat på att fälla ut en yta förut mot ruffen från pentryt. Begränsningen är att ryggstödet på bb-kojen fortfarande måste gå att fälla upp, så man måste nog vara lite innovativ med hur stödet för en sådan lösning skall se ut eftersom ingenting får sticka ut för ut när allt är infällt. Vår tanke är en skiva som sitter med gångjärn i förkant på pentryt, och som i uppfällt läge ligger över själva fotogenköket och i utfällt läge stöder sig på ett nedfällt ben i en punkt i kanten på pentryt. Hur tänker du?
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Kök Empty
InläggRubrik: Sv: Kök   Kök Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Kök
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Teknik och klassregler-
Hoppa till: