Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 rullfock

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Birgitta
Gäst




rullfock Empty
InläggRubrik: rullfock   rullfock Emptytor jan 10, 2008 10:51 pm

Jag funderar på att utrusta båten med rullfock. Vill gärna höra andras erfarenheter av detta, t ex om det går att sy om befintlig fock med vanliga lattor så att den går att rulla in, vilka typer av rullar man kan använda, ovan/under däck konstruktioner etc. Jag tänker mig att jag har seglet sitter uppe när jag är ute men kan ta ner det när man lämnar båten. Framförallt för bekvämligheten vid ensamsegling och kappsegling. Finns rulle som man använder med vanliga pistolhakar? Det vore ju smartast med tanke på byte mellan olika segel. Vill inte heller att den ska vara för klumpig. Eller alltför dyr.
Tacksam för tips från några som gjort erfarenheter på området. /Birgitta
Till överst på sidan Gå ner
Philip18
Gäst




rullfock Empty
InläggRubrik: Bartels   rullfock Emptyfre jan 11, 2008 6:55 pm

Hej, Jag använder mig av en bartels-rulle ovan däck som funkar utmärkt. Seglet är sytt av Ottosson och sluter helt mot däcket.

Se mer på http://www.bartelsgmbh.de/

/ Philip SWE187
Till överst på sidan Gå ner
Magnus S
Gäst




rullfock Empty
InläggRubrik: Rulle   rullfock Emptyfre jan 11, 2008 9:56 pm

Jag har också Bartels-rullen, som fungerar mycket bra. Smidigt utan rullen framme på däck.... Jag har både en vanlig cruising-fock och en pentex-fock som jag låtit sy om för att den ska kunna rullas in. Seglen har pistolhakar Lattfickorna är horisontella men de inrullningsbara lattorna av "persienntyp" fanns enligt min segelmakare max 50 cm långa. Han fick därför korta ner lattfickorna något, vilket kanske inte ger seglet en perfekt form men fullt godtagbar. Jag var lite rädd att seglet skulle se ut som en julgran inrullat men det har fungerat bra.
Enda nackdelen är att focken bara kan rullas in åt samma håll hela tiden och det har nu , efter två säsonger, resulterat i att lattorna har blivit böjda och ger seglet en stängt akterlik på styrbordsbogen. Nya lattor hjälper väl två år till men de är dyra ca 500 kr styck. Jag tror att det optimala , om man ska beställa ett nytt segel , är att välja stående lattor som lättare kan rullas in. Jag tror också att de flesta segelmakare idag skippar pistolhakarna till förmån för kardborreband som "viks" runt förstaget.

Hälsningar Magnus SWE-106
Till överst på sidan Gå ner
Arun Pat
Gäst




rullfock Empty
InläggRubrik: Tänker också på att köpa Bartels rullfocksystem,   rullfock Emptyfre feb 08, 2008 8:07 pm

undrar vilken Bartellösning/modell ni har valt?
Måste man modiefiera masten vid infästningen? Kommer fockfallet ut bra så att det kan löpa fritt och användas som vanligt?
Jag vill ju gärna snabbt, och på vanligt sätt, kunna byta mellan exv fock och genua.
Vore tacksam för erfarna råd!!!
MVH Arun Patel SWE 189
Till överst på sidan Gå ner
Birgitta
Gäst




rullfock Empty
InläggRubrik: andra rullar/svenska rullar   rullfock Emptyons feb 13, 2008 1:57 am

Jag undrar om det ar nagon som har erfarenhet med de svenska rullar som lar tillverkas i Sodertalje av non rostfrikille.Och hur de ar i relation till bartel-rullar?
ursakta det konstiga spraket, skriver fran en annan dator for min funkar inte for detta andamal... passar ocska pa att undra om det ar fler an jag som har problem att skriva i forumet?
_Birgitta
Till överst på sidan Gå ner
karl henrik børseth




Antal inlägg : 7
Registration date : 09-03-25

rullfock Empty
InläggRubrik: Sv: rullfock   rullfock Emptytor mar 26, 2009 1:33 am

fant svar på mye av det jeg lurte på her jo!

men kan man reve fokken med bartelsrulle? hvor mye koster den? er den driftssikker? har noen erfaring både med bartels og facnor-rullen?

takknemlig or svar.

karl henrik
Till överst på sidan Gå ner
Thomas
Gäst




rullfock Empty
InläggRubrik: SWE 174 Gazelle   rullfock Emptylör nov 27, 2010 1:51 pm

Har nyligen beställt en "Roffe-Plåt" rulle som ska monteras under däck.
Vill ni kontakta Rolf Erixon så bor han nu på Gotland, Gammelgarn Mattsarve 100
62367 Katthammarsvik.
/ Thomas
Till överst på sidan Gå ner
JonasF
Gäst




rullfock Empty
InläggRubrik: Bartelrulle under däck   rullfock Emptyons apr 20, 2011 11:28 am

plockar upp den här tråden igen. Har tankar på att montera en bartelrulle under däck på min båt men är osäker på hur jag ska fästa rullen i förskeppet. Är det någon som har gjort detta och kan ge mig råd?

/Jonas
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





rullfock Empty
InläggRubrik: Sv: rullfock   rullfock Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
rullfock
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Teknik och klassregler-
Hoppa till: